Megkezdte az új Superb sorozatgyártását Pozsonyban a Škoda AUTO
Mladá Boleslav/Pozsony/Budapest, 2023. december 11. – Négy héttel az új Škoda Superb Prága-környéki világpremierjét követően a Volkswagen márka pozsonyi üzemében megkezdődött a negyedik „modern” modellgeneráció sorozatgyártása. A Kvasinyból stratégiai okokból áthelyezett termeléssel az ott felszabaduló kapacitás további Octavia modellek gyártására fordítható. A Superb már első „modernkori”, 2001-es bemutatkozása óta a Škoda modellpalettájának belsőégésű motoros (ICE) kínálatának zászlóshajója.
- Mindössze négy héttel a világpremier után kezdetét vette a negyedik Superb-generáció sorozatgyártása
- A Volkswagen márka pozsonyi üzemében közös gyártósoron készülő Superb és Volkswagen Passat jelentős szinergialehetőségeket kínál a Volkswagen Csoport számára
- 2001 óta több mint 1,6 millió készült a Škoda belsőégésű motoros (ICE) zászlóshajójából
Amint Andreas Dick, a Škoda AUTO igazgatótanácsának a gyártás és a logisztika területeiért felelős tagja kiemelte: „Egy-egy új modellgeneráció bemutatása mindig különleges pillanat az egész csapat számára. Különösen igaz ez az új Superbre, amelyet a Volkswagen Passattal együtt a Beta+ projekt részeként, a Škoda vezetésével fejlesztettek ki. Ez a projekt, valamint a Superb gyártásának sikeres áthelyezése Pozsonyba, a Škodánál rendelkezésére álló magas színvonalú szakértelem és know-how-bizonyítéka. Nagysikerű belsőégésű motoros (ICE) zászlóshajónk újabb generációjával jelentős szinergia-lehetőségeket kínálunk a Volkswagen Csoport számára. Szívélyes köszönetem fejezném ki mindazon kolléganők és kollégák felé, akik magasfokú elkötelezettségükkel hozzájárultak ehhez a projekthez.”
Szinergiák a vállalatcsoportban: a Superb negyedik generációjának pozsonyi gyártásaS
Még 2020 novemberében született meg a döntés, hogy a Superb negyedik generációjának gyártását a Volkswagen Személyautók pozsonyi üzemébe helyezik át. Ez a lépés a hatékonyságot a termelési hálózat szinergialehetőségeinek kihasználásával tovább növelő Beta+ projekt része. A Škoda Superb és a Volkswagen Passat teljes fejlesztése a Škoda AUTO felelős vezetése alatt zajlott, s mindkettő ugyanazon a gyártósoron készül.
A Superb gyártásának Pozsonyba költöztetésével Kvasiny üzemében 2024 nyarától további Octavia modellek előállítására szabadul fel kapacitás, a Mladá Boleslav-i telephelyen pedig tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modellsorozatok további tagjai gördülhetnek le a szerelőszalagról.
A Škoda Superb szlovákiai gyártása a karosszériaelemekkel kezdődik, amelyeket túlnyomórészt a helyszínen, Pozsonyban sajtolnak, majd az új karosszériaműhelybe szállítanak. Az üresen álló csarnokot a Beta+ projekt keretében alapjaiban alakították át, a Škoda AUTO emellett alig két év alatt több mint 500, a legkorszerűbb technológiát képviselő robotot, valamint irányítórendszereket és ragasztóberendezéseket telepített ide, emellett új beszállítók is érkeztek. A szerelőcsarnokot szintén széleskörűen átépítették, ezt a gyártósort ugyanis – ahol az új modelleket harmonikusan integrálták az eddigi Volkswagen és Škoda modellek összeszerelésébe – korábban nem használták hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) járművek gyártására. A szerelőcsarnok korszerűsítése egyebek mellett automatizálási- és kezelési technológiákat, ipari kamerarendszerek telepítését és a teljes gyártósorra kiterjedő egyéb fejlesztéseket foglal magában. Mindemellett a padlólemezek gyártásterülete oly módon bővült, hogy már a részben és teljesen elektromos hajtásrendszerű modellek akkumulátorainak beépítésére is lehetőséget biztosít.
A pozsonyi gyár fényezőműhelyében is jelentős átalakításokat hajtottak végre, amelyek a környezet védelmét szolgálják. Az új fényezőkamrákban korszerű levegőkeringtető rendszereket alkalmaznak, miközben az illékony szerves vegyületek leválasztására is lehetőség nyílik – újabb lépésként a még környezetkímélőbb gyártás felé.
Új formai nyelvezet, széles hajtásrendszer-kínálat
A negyedik „modern” modellgeneráció gyártása a Škoda Superb Combi változattal vette kezdetét, 2024 közepétől pedig a Limuzin kivitel is megjelenik a választékban. A korszerű és gazdaságos motorok palettáján 110 kW (150 LE) és 195 kW (265 LE) között három benzin-, míg a 110 kW (150 LE) – 142 kW (193 LE) teljesítménytartományban két dízelüzemű erőforrás sorakozik. A portfóliót egy új, kizárólag a Combi változathoz rendelhető, több mint 100 kilométer tisztán elektromos hatótávú hálózatról tölthető hibridhajtás (Plug-in Hybrid), valamint a Superb számára újdonságként egy enyhe-hibrid (Mild Hybrid) változat egészíti ki.
Formatervezés és technika – 1934 óta iránymutató
A Škoda Superb modelltörténete a Škoda 640 Superb 1934-es bemutatójáig nyúlik vissza. A cseh autógyártó csúcsmodelljei ettől kezdve először 1949-ig viselték e jól csengő nevet, majd 2001-ben a cseh márka ismét e történelmi jelölést használta a csúcsmodellje első modern generációjára. Napjainkig összesen több mint 1,6 millió darab gördült le a szerelőszalagról a Škoda belsőégésű motoros zászlóshajójából.
A pozsonyi Škoda történetéről itt tájékozódhat bővebben.
A Škoda AUTO
- „Next Level – Škoda Strategy 2030” koncepciója keretében az új évtizedben is sikerrel folytatja tevékenységét.
- célja, hogy a belépőszegmensekben kínált vonzó választékával és további elektromos modellekkel, az értékesítési darabszámokat tekintve 2030-ra Európa öt legnagyobb márkája közé lépjen elő.
- célzottan tár fel lehetőségeket olyan jelentős fejlődő piacokon, mint India, Észak-Afrika, Vietnám és az ASEAN-régió.
- jelenleg tizenegy személyautó-modellsorozatot – Fabia, Scala, Octavia és Superb, valamint Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq, Enyaq Coupé, Slavia és Kushaq – kínál ügyfeleinek.
- 2022 folyamán több mint 731 ezer járművét szállította ki világszerte ügyfeleinek.
- immár 30 éve a Volkswagen Csoport tagja. A Volkswagen Csoport a világ egyik legsikeresebb autógyártója.
- a Volkswagen Csoport tagjaként a vállalatcsoport további márkái számára is önállóan gyárt és fejleszt főegységeket, például MEB-akkumulátorrendszereket, motorokat és sebességváltókat.
- a Cseh Köztársaságban három termelési helyszínen működik, emellett Kínában, Szlovákiában és Indiában elsősorban vállalatcsoport-együttműködések révén, míg Ukrajnában helyi partnerrel közösen további termelési kapacitással is rendelkezik.
- világszerte több mint 40 ezer munkatársat foglalkoztat és mintegy 100 piacon tevékenykedik.