Új hős születik
A valós méretű agyagmodellek kulcsfontosságú szerepet játszanak a járműtervezési folyamatban, hogy pontosan fel lehessen mérni a jármű végleges arányait. A CUPRA Terramar validációs szakaszának egyik fő célja az volt, hogy hangsúlyt kapjon a 4,5 méteres hosszúság, ami egy SUV esetében különösen fontos.
Egy jármű megalkotása mindig egy rajzzal kezdődik. Alberto Torrecillas, a CUPRA külső tervezője, fog egy papírlapot, és megrajzolja a márka első elektromos SUV-jának, a CUPRA Terramarnak a körvonalait és formáit. A végleges formaterv megszületéséig ezeket a vonalakat számtalanszor átrajzolták, módosították, és újra meg újra átformálták őket, hogy minden arány tökéletes legyen. „Először a modell lényegét rajzoljuk meg, majd digitálisan alakítjuk át, hogy megértsük annak térbeli formáit, de ha igazán tapinthatóvá akarjuk tenni a felületeket, és látni, hogy az arányok megfelelőek-e, elengedhetetlen az életnagyságú modell” – magyarázza a tervező. Itt kerül a képbe az agyag.
Sportos arányok.
Alberto a CUPRA Műszaki Központjának egy elzárt helyiségében a CUPRA Terramar valós méretű modelljét elemzi a végleges formatervet megelőző egyik kezdeti fázisban. A jármű egyik oldala vinil borítást kapott, amely a fényezést szimulálja, így a modell valósághűnek tűnik. A másik oldalon látható a földszínű modell minden borítás nélkül, amelyet több mint ötezer kilogramm agyagból építettek. A modellt automatikusan, pontos paraméterek alapján marják, majd kézzel csiszolják, és a felület minden részletét milliméteres pontossággal formálják meg. „Az arányok szerepe kulcsfontosságú a modelljeinkben. A rajzokban alkotjuk meg őket, de valójában az agyagmodelleken érezzük igazán a jelentőségüket” - magyarázza. A CUPRA Terramar esetében például ez a szakasz kulcsfontosságú volt a tervezési folyamatban: „mivel egy SUV-ról van szó, hangsúlyozni szerettük volna a 4,5 méteres hosszát a karosszéria színének kiemelésével, miközben megtartottuk az atlétikus és sportos formát. Ezt legjobban az agyagmodellen lehet megmutatni” - teszi hozzá.
Tekintettel arra, hogy SUV-ról van szó, szerettük volna kiemelni a 4,5 méteres méretét úgy, hogy a karosszéria színe legyen a jármű domináns eleme, miközben megőrizzük a sportos és atlétikus sziluettet.”
Mesteri szaktudás és technológia.
Bár a legújabb technológiák és digitális eszközök kulcsfontosságú részét képezik a tervezési folyamatnak, a valós méretű agyagmodellek készítése elengedhetetlen része a validációs folyamatnak. „Ez egy rendkívül izgalmas anyag, mivel ennek segítségével tanulmányozhatjuk a karosszéria elemeit és a fény-árnyék hatásokat...” – magyarázza Alberto.
A modell felületeinek érzékelése.
Ez a szakasz azért is kiemelten fontos a formatervezőknek, mert lehetővé teszi számukra, hogy fizikailag érzékeljék és megérintsék a külső felületeket. „Számunkra minden forma, minden kontúr és minden vonal jelentést hordoz, és egy konkrét hatás elérésére szolgál. Az érintés önmagában elárulja nekünk, hogy a felületek működnek-e a formaterv szempontjából” – mondja Alberto.
Azonnali visszajelzés és pontosság.
Egy további előny, hogy az agyagmodellel gyorsan lehet dolgozni. Az agyag könnyen alakítható és egyszerű vele dolgozni, miközben a dizájn aprólékos módosításai azonnal láthatóvá válnak. „A motorháztető markáns vonalai a CUPRA Terramar frontrészének meghatározó elemei, mivel ezek keretbe foglalják a logót. Ezeknek az agyagmodelleknek köszönhetően könnyen beazonosítottuk és kiemeltük a dizájn hangsúlyos részeit.”
A papír, a digitális eszközök és agyag kombinációjának eredménye egy sportos SUV, amely az új dizájnnyelvet képviselve célozza meg Európa legdinamikusabban fejlődő autópiacát.